WYJAZDY

RELACJE

FAQ

O MNIE

LINKI
GO HOME! BUDOWA

NAPRAWY

SNOWBOARD

FILMY

WEBCAM
Windsurfing FAQ

Pytania i odpowiedzi numerowane pochodzą z dyskusji prowadzonych na Kaprze w bezwietrzne dni. Za pozostałe mogę wziąć odpowiedzialność.

Jak zrobić "rufę w ślizgu"?

Rufa w ślizgu to trudny manewr "przełomowy".
Jak "wyjdziesz z rufy" w ślizgu reszta pójdzie łatwiej.
Kilka bardzo ważnych, ale bardzo ogólnych wskazówek. Wszystko jest b istotne:
  • Naucz się na sucho na pamięć co robić z rękami nogami żaglem deską podczas skręcania.
  • Prędkość najazdu -maksymalna (chyba że jesteś b mocno przeżaglowany)
  • Pierwsze rufy staraj się robić po długim łuku (duży promień)
  • Najazd w baksztagu, wyjście w baksztagu
  • Dokładnie ustawiaj stopy
  • Obciążaj przód deski ( -poprzez przeniesienie ciężaru poprzez bom na stopę masztu, pochylenie pędnika i tułowia do przodu deski)
  • Uginaj nogi w kolanach - to pomaga wybrać żagiel na nowym halsie
  • Sposób szybkiego przerzucenia żagla (potrenuj na brzegu bez wiatru szybka rotacje żaglem)
  • Najlepiej trenować rufę na żaglach 5.0 do 6.5

Skąd się biorą katapulty?

Katapultę najczęściej mamy wtedy, gdy na żaglu pojawia się niewybalastowana siła, narastająca tak szybko, iż nie jesteśmy w stanie zareagować.

Kiedy mamy katapultę?

- Po pierwsze, początkujący, którzy ledwo co nauczyli się wprowadzać deskę w ślizg, często łapią katapulty.
Im deska szybciej płynie, tym bardziej środek bocznego oporu przesuwa się bliżej tyłu deski. Jeśli nic nie zrobimy - będzie katapulta. Trzeba nadążyć za środkiem bocznego oporu; trzeba proporcjonalnie do prędkości przesuwać środek ożaglowania do tyłu deski (stopy i żagiel w tył). Zapobiegniemy odpadaniu i niekontrolowanemu wybieraniu żagla.
- Po drugie, łatwo o katapultę, gdy wieje porywisty wiatr ze zmiennych kierunków. Żeby nie doszło do niekontrolowanego wybrania żagla, należy unikać kursów bardzo ostro na wiatr i bardzo pełnych. 

Jak naprawić drobne uszkodzenia w desce epoksydowej (90 % desek)?

Z naprawą takich uszkodzeń raczej nie ma problemu; gorzej jest z pomalowaniem tych miejsc (bardzo trudno dobrać odpowiedni kolor lakieru).
Jeśli uszkodzone miejsce jest twarde, to nie ma potrzeby kładzenia tam laminatu; można użyć jedynie szpachlówki (i może to być samochodowa szpachlówka poliestrowa).
Rozrób szpachlę w odpowiednich proporcjach i poszpachluj nią uszkodzone miejsca (wcześniej ogranicz, oklej miejsce uszkodzone taśmą papierową dookoła, żeby nie pobrudzić niepotrzebnie okolic nieuszkodzonych).
Przeszlifuj szpachlę po ok. 15 min., używając papierów: 1) ok. 100 , 2) ok. 200. Jeśli okaże się,  że nadal jest niezbyt równo, powtórz szpachlowanie i szlifowanie jeszcze raz.
Zdejmij maskującą taśmę papierową, przeszlifuj uszkodzone miejsce i okolice drobniejszym papierem - ok. 400-600 (wodnym). Dobierz odpowiedni lakier (ja szukam wśród akrylowych lakierów samochodowych Motip spray) i pomaluj powierzchnię, maskując okolice nieuszkodzone papierem (przyklejonym papierową taśmą klejącą). Po wyschnięciu odklej maskowanie oraz przeszlifuj uszkodzone miejsce i jego okolice drobnym papierem wodnym (na mokro oczywiście) ok. 600-1000.


Czy każda deska posiada korek odpowietrzajacy??? A jesli tak to dlaczego moja nie ma????

Najczęściej korki odpowietrzające występują w deskach typu semi custom produkowanych na dalekim wschodzie (i nie tylko tam) Bardzo dobre deski custom nie mają takich korków bo nie muszą mieć (nie ma w nich powietrza ani innych gazów np. pary wodnej. który przy zmianach ciśnienia lub temperatury mógłby napompować deskę) Nie mają też korków odpowietrzających deski robione fabrycznie w Europie. Np. fanatic z serii E i serii X lub np. F2 wizard. Generalnie, jeśli w desce nie ma wody albo jakichś większych przestrzeni powietrza to deska nie musi mieć korka odpowietrzającego.


Kilka "pytań i odpowiedzi" na wesoło.


1. Czy należy sikać do pianki?


Odpowiedź 1: Jest to wskazane ze względu na lecznicze właściwości moczu (patrz: teoria urynoterapii).
Odpowiedź 2:
To zależy od bilansu następujących czynników:
* ciśnienia w układzie moczowym,
* czasu potrzebnego na dotarcie do brzegu,
* czasu, który upłynął od ostatniego prysznica,
* ceny pianki.

Odpowiedź 3:
Do swojej - nie.

2. Po czym poznać, że jest się w ślizgu?

Odpowiedź:
To tak jak z orgazmem - nie da się tego wytłumaczyć, ale jak się to poczuje, to będzie się
wiedziało, że to ślizg.

3. Czy lepiej deskę kupić, czy pożyczać?

Odpowiedź:
Jeżeli Saciuk dostaje prowizję od sprzedaży, to lepiej kupić. Jeżeli Saciuk dostaje prowizję od wypożyczenia, to lepiej pożyczyć. Jeżeli Saciuk nie dostaje żadnej prowizji, to należy zamówić u niego deskę "custom titan sandwich vaccum carbon pro race improved limited plus, itd."

4. Lepiej kupić deskę dobrą, ale drogą, czy gorszą, ale tanią?

Odpowiedź:
Lepiej kupić dobrą, tak jak lepiej jest być zdrowym niż chorym, i mieć ładną żonę, a nie brzydką.

5. Ile godzin powinno się spędzić z instruktorem w początkowej fazie nauki?

Odpowiedź:
(To pytanie zazwyczaj zadają dziewczyny.) Dwie-trzy godzinki powinny wystarczyć...

Aha, chodziło o windsurfing...?

6. W jakim wieku można rozpocząć naukę windsurfingu?

Odpowiedź:
No, teraz to już został tylko XXI, chyba że ktoś chce czekać 99 lat.

7. Ile należy wydać na przyzwoity zestaw do pływania?

Odpowiedź:
Nic nie trzeba wydawać - widziałem, że jakieś deski i pędniki leżą na plażach Półwyspu, od strony zatoki, zwłaszcza w porze obiadku...

8. Czy wolno pływać na desce po spożyciu alkoholu?

Odpowiedź:
Tak, wtedy najlepiej pływać wolno - zresztą szybkie pływanie zawsze może być niebezpieczne.

10 Czy to wieje dziesiątka?

Odpowiedzi nie ma.

11 Jak długie powinny być linki trapezowe?

To było już w niejednym czasopiśmie windsurfingowym: - powinny sięgać od haka trapezowego do bomu.

Kolejnych pytań (i odpowiedzi) oczekuję

 - wyślij mail lub zadzwoń:

Mail: tosaciuk@orange.pl
Tel: (501) 208 461


I kontakt I wyjazdy I relacje I FAQ I o mnie I linki I budowa I naprawy I snowboard I filmy I WebCam I